Prodej bytu v Praze přes více RK?

V posledních týdnech jsem se potkal s několika klienty, kteří chtěli prodávat byt v Praze přes více realitních kanceláří a makléřů. Tato zkušenost mě donutila napsat článek. Majitelé, opravdu není výhodné nechat prodávat Vaši nemovitost více makléři a realitními kancelářemi, vyberte si jednoho a tomu prodej svěřte a já Vám dnes v článku vysvětlím proč. 

Z logiky věci mnoho majitelů se domnívá o platnosti rovnice: čím více realitních kanceláří, tím větší dosah nemovitosti. U některých produktů to jistě platí, nikoliv u nemovitostí. Většina realitních kanceláří využívá pro prodej stejné kanály pro oslovení. Jen opravdu minimum kanceláří a makléřů používá zdrojů více, mezi tyto se samozřejmě řadím já. 

Proč nedoporučuji prodávat nemovitost přes více realitních kanceláří a makléřů? 

1) Kvalitní makléř s Vámi rozhodně nebude spolupracovat

– Budete spolupracovat s průměrnými nebo podprůměrnými makléři, kteří přistoupí na nevýhradní dohodu. 

– Takový makléř nebude nemovitosti věnovat tolik času, kolik je potřeba. 

– Takový makléř nebude investovat dostatek peněz do prezentace nemovitosti a následné propagace, kolik je potřeba, protože nemá jistotu prodeje. 

– Pokud byste Vy byli makléři a měli v nabídce výhradní a nevýhradní zakázky, do které byste investovali více času a peněz? Myslím si, že odpověď je zcela jasná. 

2) Rozdílné informace pro potencionální kupující

V důsledku komunikačního šumu a nedostatku času může dojít k rozdílným informacím v inzerci. Majitel nebude tak důsledný při předání informací o nemovitosti, nedokáže věnovat dostatek množství času každému jednotlivému makléři pro předání podrobného popisu.

Pak se stává to, že v jedné inzerci je plocha bytu 52m2 a v druhé 60m2.  V některých případech lze dokonce narazit na inzerce stejné nemovitosti s rozdílnými cenami. 

Vyvolává to určitý zmatek a nedůvěru dané nemovitosti na inzertním portále. Sami klienti mi někdy popisovali tuto zkušenost, která na ně působila velmi nedůvěryhodně. 

3) Realitní kanceláře se budou předhánět s cenou 

V tomto případě lze předpokládat, že realitní kanceláře se budou chtít vzájemně předhánět a každá bude chtít nabízet nemovitost za nižší cenu než ostatní. To povede k tlaku na majitele nemovitosti. 

4) Časová investice majitele v obchodu

Majitel musí být v pravidelném kontaktu s makléřem, pokud je makléřů více, časová náročnost na komunikaci případně schůzky (prvotní schůzka, focení, natáčení, prohlídky,…) je mnohonásobně vyšší. Jedním z hlavních cílů makléře by také měl být faktor úspora času majiteli, proto mimo jiné nám dává majitel za zprostředkování prodeje finanční odměnu. 

5) Nejasná strategie prodeje a zmatek 

Je třeba, aby byla jasně stanovena pravidla a strategie prodeje. S více makléři majitelé nedokáží uhlídat správný směr a nastává zmatek.  Už jenom proces prohlídek se komplikuje. Kdo dostane klíče? Neztratí je někdo? Má majitel 4 sady klíčů pro každého makléře? Bude mít vůbec majitel přehled, kdo je na prohlídkách? 

Závěr

Závěr je zcela jednoduchý, vyberte si kvalitního makléře, nemusím to být nutně já, a tomu svěřte prodej Vaší nemovitosti. Pokud nemovitost bude prodávána více makléři, tratit na tom budete jenom a pouze Vy. 

Pokud zvažujete prodej nemovitosti a říkáte si: “zvádnu si to prodat sám/a?” tak můj názor se dozvíte zde https://tinyurl.com/yy8mq2fa.